پوست خشک چیست ؟

پوست خشک چیست؟

با وجود اینکه همه ما بعضی‌اوقات با خشکی پوست مواجه می‌شویم، مخصوصاً در زمستان ولی افرادی که دارای پوست خشک هستند مشخصات زیر را در خود می‌بینند.

مشخصات پوست خشک عبارت‌اند از:

  • منافذ پوستی بسیار ریز
  • پوست خشک و زبر صورت
  • لکه‌های قرمز
  • خطوط ریز و چین‌وچروک
  • احساس خشکی شدید در پوست به‌خصوص بعد از شستشو
  • پوسته‌پوسته شدن
  • مستعد سوزش و خارش
  • وجود احتمالی ترک بر روی پوست

نحوه مدارا با پوست خشک

افرادی که پوست چرب دارند همیشه بر این باورند که بدترین نوع، پوست چرب است در این مورد افرادی که پوست خشک دارند مخالف این طرز فکر هستند. برای آن دسته از افرادی که پوست خشک دارند، منافذ بسته نمی‌تواند جای زبری و خشکی پوست آن‌ها را بگیرد.

اگر شما هم دائماً مرطوب‌کننده های مختلف استفاده می‌کنید و بعد از اتمام آن کرم‌ها مجدداً دچار مشکل خشکی پوست می‌شوید، به راهنمایی‌های زیر توجه کنید.

آن چه باعث ایجاد پوست خشک می‌شود؟

ژنتیک مهم‌ترین نقش را در تعیین نوع پوست ما ایفا می‌کند. مانند رنگ چشم و رنگ مو، داشتن یا نداشتن رطوبت در پوست از همین طریق تعریف و تعیین می‌شوند. اگر یکی یا هردوی والدین شما پوست خشک داشته باشند، شما نیز قطعاً پوستی خشک خواهید داشت.

مشکل اصلی در پوست‌های خشک این است که چربی طبیعی پوست به نام سبوم را ندارند. برخلاف پوست چرب، که بیش‌ازحد این چربی را تولید می‌کند، پوست‌های خشک دچار کمبود این چربی هستند. علاوه بر این پوست‌های خشک، به نسبت انواع دیگر پوست توانایی کمتری در حفظ رطوبت طبیعی خود را دارد. بنابراین لایه بیرونی پوست دچار اختلال یا به عبارتی فاقد “چربی” لازم برای حفظ رطوبت می‌شود. درواقع، پوست‌های خشک تحت هر شرایطی فاقد چربی‌های موردنیاز هستند که باعث از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست می‌شود.

مشکلات خاص در پوست‌های خشک

متخصصین این نوع از پوست را “آسیب‌پذیر” می‌نامند، چون در آن لایه بیرونی پوست دچار اختلال شده است. وقتی‌که این اتفاق می‌افتد، پوست با سرعت بیشتری رطوبت خود را از دست می‌دهد و عوامل خارجی به‌راحتی به آن نفوذ می‌کنند. این بدان معناست که پوست خشک در مقابل پاک‌کننده‌های قوی،مواد شیمیایی مضر، و مواد نگه‌دارنده به نسبت پوست‌های معمولی تحریک‌پذیری بیشتری دارد.

علاوه بر این، ازآنجایی‌که لایه بیرونی بهترین محافظ پوست در برابر عوامل خطرناک محیطی به‌حساب می‌آید، پوست خشک بیشتر در معرض خطر قرار دارد و نشانه‌های پیری در این نوع پوست‌ها زودتر از انواع دیگر نمایان می‌شوند. راه‌حل بهبود این نوع پوست حفظ رطوبت و مراقبت از آن است.

اگر پوست شما خشک است، مشکلات اصلی شما شامل:

  • پیری زودرس، خط و خطوط ریز چهره و چین‌وچروک
  • واکنش به عوامل خارجی می‌شود.

افراد با انواع مختلف پوست مثل پوست چرب یا ترکیبی ممکن است در نواحی گونه و دست‌ها خشکی را هم تحت شرایط خاص تجربه کنند. همچنین با افزایش سن نیز این خشکی به سراغ پوست ما خواهد آمد و زمانی که پوست، چربی خود را از دست می‌دهد باید به هر شیوه‌ای رطوبت را در آن حفظ کرد.

روش زندگی برای کمک به پوست خشک

افراد دارای پوست خشک می‌توانند از طریق یک روش زندگی متعادل زیبایی ظاهر پوست خود را حفظ کرده، آن را مرطوب و چرب نگه‌دارند و از پیری زودرس آن جلوگیری کنند. این روش‌های زندگی عبارت‌اند از:

  1. استفاده از آب ولرمهنگام شستشو که احتمال از دست دادن چربی طبیعی پوست را کاهش می‌دهد.
  2. اجتناب از صابون و پاک‌کننده‌های مضر که چربی پوست شما را از بین می‌برند. مانند سدیم لوریل سولفات و سولفات‌های دیگر، الکل، عطر، آنتی باکتریال، رنگ مو، مواد نگه‌دارنده، پارابن، آب قلیایی، و صابون‌های قالبی. همچنین از مناسب بودن شوینده‌های لباس‌های خود نیز اطمینان حاصل کنید ازآنجایی‌که مواد شوینده مضر می‌توانند باعث ایجاد خشکی بیشتر در پوست شما شوند.
  3. محافظت در برابر خورشیددر همه زمان‌ها، تابستان و زمستان امر بسیار مهمی است. اشعه UV باعث خشکی و آسیب به لایه بیرونی پوست می‌شود.
  4. استفاده از یک دستگاه مرطوب‌کننده هوا برای افزایش میزان رطوبت موجود در هوای منزل، به‌ویژه در اتاق‌خوابتان. هر چه رطوبت محیط بیشتر باشد، کمتر از رطوبت پوست برای تأمین آب استفاده می‌شود.

  1. محافظت در برابر آب‌وهوای نامساعد،مخصوصاً اگر محل زندگی شما آب‌وهوایی سرد و خشک دارد. در طول مدت‌زمانی که هوا سرد است، حتماً از عینک، کلاه و شال‌گردن استفاده کنید و از پوست خود محافظت کنید.
  2. اجتناب از پارچه‌های تحریک‌کننده مانند پشم که پوست خشک را بیشتر تحریک کرده و لایه بیرونی پوست را ضعیف‌تر می‌کند. بهتر است از جنس‌های پنبه، بامبو، و ابریشم به‌جای آن استفاده نمایید.
  3. مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چربمانند ماهی، گردو و دانه کتان که می‌توانید برای کمک به پوست خشک خود از مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ استفاده کنید.
  4. اجتناب از آلرژی‌زاها و محرک‌ها در محصولات مرتبط با مراقبت‌های شخصی. پوست‌های خشک بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی مواد شیمیایی در پاک‌کننده‌های پوست، کرم‌ها و سرم ها قرار دارند. بهتر است محصولات طبیعی و ارگانیک را برای کمک به پوست خود انتخاب کنید.

آیا شما هم با پوست خشک‌، دست و پنجه نرم می‌کنید؟ روش شما برای بهبود این نوع پوست چیست؟ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *