پوست ترکیبی چیست؟

پوست ترکیبی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، پوست ترکیبی حاصل ترکیب دو نوع پوست چرب و خشک است. اگر یک T بزرگ بر روی صورت خود بکشید، این قسمت از صورت شما چرب خواهد بود و نواحی دیگر صورتتان خشک است. به همین دلیل از عبارت “ناحیه T” در اشاره به پوست های ترکیبی استفاده می کنیم.

پوست ترکیبی همچنین به این معنا است که شما چین و چروک و براق بودن را بطور همزمان دارید. حتی ممکن است، نابرابری تناژ رنگ پوست خود را در بعضی نواحی حس کنید، یا منافذ باز پوستی را بر روی بینی خود ببینید. البته ترکیبی از این ویژگی ها و مشکلات می تواند مدارا با پوست ترکیبی را بسیار دشوار کند.

پوست ترکیبی

نحوه مدارا با پوست ترکیبی

اگر شما پوست ترکیبی داشته باشید، کلمه “ناحیه T” به گوشتان آشنا است. در واقع، شاید احساس کنید که پوستتان دو حالت دارد، در ناحیه پیشانی،بینی و چانه بسیار چرب با منافذ باز و در ناحیه گونه و زیر چشم خشک و زبر است.

احساس بدی به این موضوع نداشته باشید، پوست ترکیبی رایج ترین نوع پوست در بین افراد شناخته شده است. این نگرانی و احساس بد به شما در یافتن راه حل برای مدارا با این نوع پوست کمکی نخواهد کرد. شما باید از پوست خود طوری مراقبت کنید که چربی از روی نواحی پیشانی،چانه و بینی کمتر شده و خشکی در زیر چشم و گونه ها از بین برود.

اگر از تلاش برای حفظ تعادل بین قسمت های مختلف پوست خود خسته شده اید، در اینجا به راهنمایی های ما دقت کنید.

درادامه با عش همراه باشید…

چه عواملی باعث ایجاد پوست های ترکیبی می شود؟

فرقی ندارد که چه نوع پوستی دارید (چرب، خشک، ترکیبی یا حساس) دلیل اصلی وجود انواع مختلف پوست، ژنتیک است. درست مثل اینکه شما رنگ چشم و مو و ظاهر بدن خود را از والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود به ارث می برید نوع پوست هم از طریق ژنتیک به شما منتقل می شود.

به طور کلی، بینی، چانه، پیشانی افراد دارای پوست ترکیبی غدد چربی فعال تری دارد به همین دلیل این نواحی مستعد منافذ باز پوستی هستند. از طرف دیگر، گونه ها ممکن است غدد چربی با فعالیت کمتری را داشته باشند و به همین دلیل ظاهری خشک و زبر دارند. در برخی موارد، اگر در حال استفاده از محصولات خشک با  مواد تشکیل دهنده ای مثل سولفات ها و الکل هستید، پوست خود را به تشکیل بیشتر چربی در نواحی T دعوت می کنید و با این کار پوست شما روز به روز در این نواحی چرب تر و آزاردهنده تر می شود.

پوست ترکیبی

مشکلات خاص در پوستهای ترکیبی:

اگر از داشتن پوست ترکیبی مطمئن نیستید، ابتدا پوست خود را با مواد پاک کننده ملایم بشویید، خشک کنید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه منتظر باشید. (هیچ گونه محصول بهداشتی دیگری را بر روی پوست خود استفاده نکنید) به احتمال زیاد، گونه های شما احساس خشکی خواهند کرد در حالی که بینی، پیشانی و چانه همچنان چرب شده یا شاید دارای منافذ پوستی مسدود باشد.

یکی دیگر از نشانه های پوست ترکیبی شما، عدم موفقیت در پیدا کردن محصول بهداشتی مناسب است. بعضی از محصولاتی که خریداری می کنید شاید پوست شما را خشک و بقیه ممکن است پوست شما را چرب کنند.

اگر شما پوست ترکیبی دارید، احتمالاً تا الآن از مشکلات پوستی خود باخبر شده اید و ما نیز در اینجا به برخی از آن مشکلات اشاره خواهیم کرد و در ادامه روش هایی را به شما پیشنهاد می کنیم که به راحتی با این نوع پوست کنار بیایید.

  • منافذ مسدود در ناحیه T
  • منافذ بزرگ در ناحیه T
  • براق بودن و پوست چرب در ناحیه T
  • گونه های خشک و پوسته پوسته
  • گونه ها و گردن که به مواد پاک کننده حساس تر هستند

 

فاکتورهای شیوه زندگی برای کمک به پوست های ترکیبی:

پوست های ترکیبی با کمی تغییرات در شیوه زندگی بهبود می یابند و برقراری تعادل در آن ثبات بیشتری پیدا می کند. این  فاکتورها شامل موارد زیر می شوند:

  • از داخل به خارج پوست خود را مرطوب کنید.یکی از چالش های بزرگ در داشتن پوست ترکیبی این است که باید رطوبت را طوری وارد پوستتان کنید که منافذ پوستی شما بسته نشوند. شما می توانید با مصرف مواد مغذی مخصوصاً اسید های چرب پوست خود را از درون مرطوب نگه دارید، بدون نیاز به مصرف محصولات بهداشتی که از کارایی آن مطمئن نیستید. ماهی قزل آلا، گردو، و بذر کتان را بیشتر مصرف کنید و استفاده از روغن ماهی و یا مکمل بذر کتان را هم در نظر داشته باشید.
  • از مصرف مواد پاک کننده زبر اجتناب کنیدچیزهایی مانند سولفات ها، الکل و صابون پوست شما را فاقد از روغن های طبیعی می کنند. شاید تصور کنید که به ناحیه Tصورت شما کمک می کند ولی در واقعیت باعث تولید بیشتر چربی در این ناحیه از پوست می شود. از مصرف مواد بهداشتی و آرایشی مضر اجتناب کنید.
  • ورزش کنیدورزش باعث می شود که پمپاژ خون سریعتر انجام شود، که مواد مغذی مهم را به پوست شما می رساند.
  • رهایی از استرس را تمرین کنیداسترس می تواند پوست شما را هم در ناحیه خشک و هم در ناحیه چرب فعال تر کند. سعی کنید با مدیتیشن، یوگا، تای چی، موسیقی و هر آنچه که برای شما کارسازتر است پوست خود را از استرس دور نگه دارید.
  • پوست ترکیبی
  • اجتناب از مصرف محصولاتی که منجر به بسته شدن منافذ پوست می شوند.محصولات آرایشی و بهداشتی خود را طوری انتخاب کنید که مخصوص پوست های ترکیبی و چرب باشند. از مرطوب کننده های دارای روغنهای معدنی اجتناب کنید.
  • محصولات بدون عطر را انتخاب کنیدپوست گونه شما مستعد خشکی و چین و چروک است، و شاید پوسته پوسته نیز شود. از مصرف محصولات با رایحه مواد شیمیایی و دیگر مواد تحریک کننده اجتناب کنید.
  • از پوست خود محافظت کنیددرست مثل تمامی انواع پوست، نوع ترکیبی هم نیازمند مراقبت در برابر محیط مخصوصاً اشعه مضر UV است. استفاده از کلاه روش مناسبی برای دوری از این عامل محیطی است. کرم ضد آفتاب هم برای مراقبت از گونه های خشک شما مناسب است که پوستتان را جوان و شاداب تر نگه می دارد.
  • در پوست های ترکیبی نکته کلیدی حفظ تعادل در آن است. باید راهی را پیدا کنید که بتوانید بین ناحیه چرب و خشک صورت خود تعادل را برقرار کنید. که کار آسانی هم نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *